Samma lika

För att få ihop mitt liv och min vardag använder jag lite olika program. Jag har Gmail för mina privata mail, Dropbox för bilder och dokument samt Evernote för resten. Resten kan vara precis vad som helst, skärmdumpade bilder från mobilen, recept, inköpslistor, vilken nyans jag har på min foundation. Och så vidare. Alltså saker som kan vara bra att kunna plocka fram någon gång.

Men hur ska man egentligen strukturera upp sitt digitala liv? Det är ju lätt att det spårar ur och allt bli en enda röra och så hittar man ingenting.

Jag har valt att använda samma struktur överallt, både i Gmail, Dropbox och Evernote:

gmail-horz2

Vissa mappar kanske inte används i alla program men jag har ändå valt att skapa dem. För att jag ska känna igen mig oberoende av vilket program jag befinner mig i.

I ett mail-program finns ju automatisk en inkorg. Där allt hamnar. Det är ju så malen funkar. Jag har sett till att skapa en Inkorg även i Evernote som är min förvalda mapp. Anger jag inget annat så hamnar mina anteckningar där. Så man snabbt kan spara ner något utan att tänka på att lägga det på rätt ställe och tagga upp det. Jag tar tillexempel mycket skärmdumpar på telefonen om saker jag bör komma ihåg, datum jag ska skriva upp i kalendern, tävlingar som verkar intressanta, eller roliga/smarta idéer. Minst en gång i veckan går jag igenom min inkorg och sorterar in det som ska vara kvar, skriver in datum i kalendern (och raderar anteckningen sedan) eller skriver in saker på min todo-lista. På så vis fångar jag upp allt som passerar i min väg och som jag borde agera på.

Men att ha samma struktur överallt känner jag har underlättat mycket i mitt digitala liv då det känns som att det är alldeles för lätt att spara och förvara saker jämfört med det mer fysiska livet.